Risicoloos resultaat en rendement: verschil tussen versies
k |
({{p|instemming}} voor afstemming) |
||
Regel 7: | Regel 7: | ||
|toelichting= | |toelichting= | ||
|daarom=Werk in {{p|ontwikkelepisodes}} en daarbinnen met {{p|sprints}} met een {{p|hartslag}} van één, twee of drie weken. Beschrijf de gewenste resultaten en functionaliteit in {{p|stories}}, inclusief {{p|glasheldere acceptatiecriteria}}. Schat voor elke {{p|story}} in hoeveel punten het kost om te implementeren en spreek een {{p|billijke vergoeding}} per punt af. Start elke {{p|sprint}} met het {{p|planningsspel}} om de prioriteiten van dat moment te bepalen. | |daarom=Werk in {{p|ontwikkelepisodes}} en daarbinnen met {{p|sprints}} met een {{p|hartslag}} van één, twee of drie weken. Beschrijf de gewenste resultaten en functionaliteit in {{p|stories}}, inclusief {{p|glasheldere acceptatiecriteria}}. Schat voor elke {{p|story}} in hoeveel punten het kost om te implementeren en spreek een {{p|billijke vergoeding}} per punt af. Start elke {{p|sprint}} met het {{p|planningsspel}} om de prioriteiten van dat moment te bepalen. | ||
|nieuw= | |nieuw=Gebruik {{p|instemming}} voor het afstemmen van gewenste functionaliteit, kwaliteit en de {{p|glasheldere acceptatiecriteria}}. | ||
|epiloog= | |epiloog= | ||
}} | }} |
Huidige versie van 13 dec 2007 om 17:00
…met verschillende belanghebbenden werken aan een gemeenschappelijk project of programma.
✣ ✣ ✣
Zo effectief, efficiënt en wendbaar mogelijk ontwikkelen waarbij risico geminimaliseerd en rendement gemaximaliseerd wordt.
Daarom:
Werk in ontwikkelepisodes en daarbinnen met sprints met een hartslag van één, twee of drie weken. Beschrijf de gewenste resultaten en functionaliteit in stories, inclusief glasheldere acceptatiecriteria. Schat voor elke story in hoeveel punten het kost om te implementeren en spreek een billijke vergoeding per punt af. Start elke sprint met het planningsspel om de prioriteiten van dat moment te bepalen.
✣ ✣ ✣
Gebruik instemming voor het afstemmen van gewenste functionaliteit, kwaliteit en de glasheldere acceptatiecriteria.
✣ ✣ ✣
Om het ontwikkelproces voor de realisatie zo effectief, efficiënt en wendbaar mogelijk te maken balanceren we de verschillende krachten en belangen:
- Zodat voor alle betrokkenen:
- er duurzaam en voorspelbaar ontwikkeld en geïmplementeerd kan worden;
- er een kop en een staart is;
- het helder is wanneer iets klaar is (opgeleverd en geaccepteerd);
- er niet of nauwelijks risico is;
- het rendement optimaal is;
- En zodat de opdrachtgever:
- inzicht heeft in benodigde investeringen;
- concrete en bruikbare resultaten krijgt;
- duidelijke voortgang ziet;
- altijd prioriteiten kan stellen en veranderen;
- elk moment van gedachten kan veranderen;
- functionele verandering tegen een redelijke investering kan laten implementeren;
- tijdige informatie rondom veranderingen in planning krijgt;
- de draagwijdte aan kan passen om toch de gewenste einddatum te halen;
- op een willekeurig moment kan stoppen;
- altijd een werkend systeem heeft waarin de investeringen tot dan toe duidelijk zichtbaar zijn.
- En zodat de ontwikkelaars:
- altijd weten wat er geproduceerd dient te worden;
- heldere systeemeisen en prioriteiten kennen;
- tegen glasheldere acceptatiecriteria kunnen opleveren;
- altijd goede kwaliteit kunnen leveren.;
- hulp kunnen vragen aan collega's, superieuren en de omgeving;
- zelf schattingen kunnen doen en zich aan kunnen passen bij voortschrijdend inzicht;
- zelf verantwoordelijkheid kunnen nemen in plaats van ze opgelegd te krijgen;
- een zelfselecterend team kunnen samenstellen;
- kunnen blijven leren en zichzelf ontwikkelen;
- een billijke vergoeding ontvangen voor hun inspanning;
- ontspannend, leuk, creatief en uitdagend werk blijven houden.
Eindresultaat: iedereen blij.
Invoering van een ontwikkelepisode helpt bij het faseren van een project dat over een langere tijd loopt. Zo'n ontwikkelepisode heeft ook duidelijk een begin en een eind en verhoogt de voorspelbaarheid en brengt duidelijke momenten in de tijd aan voor reflectie.