Ambassadeur: verschil tussen versies
(Nulde versie.) |
k (stadium <- groei) |
||
Regel 1: | Regel 1: | ||
{{Oester | {{Oester | ||
|stadium= | |stadium=groei | ||
|beeld= | |beeld= | ||
|proloog= | |proloog= |
Versie van 3 jul 2008 15:07
…Je bent opgewonden over een nieuw idee. Misschien ben je naar een conferentie of workshop geweest of het je toevallig iets ontdekt of kreeg je zomaar een ingeving tijdens het fietsen. Je bent ondertussen op onderzoek geweest en je verwacht dat jouw idee van grote waarde zal zijn voor jouw organisatie en je voelt de behoefte om het voort te zeggen.
✣ ✣ ✣
Je wilt je nieuwe, prille idee verspreiden binnen je organisatie of netwerk maar je weet niet hoe of waar te starten.
Daarom:
Laat je drijven door je passie voor dit nieuwe idee en betrek iedereen die maar een beetje interesse toont in je idee. Werk aan de recreatie van je idee. Werf early adopters, een lokale sponsor of een bedrijfsengel. Kom in actie en doe het nu meteen en laat het niet verwaaien.
✣ ✣ ✣
peil het water voortdurend en neem regelmatig tijd voor reflectie. Organiseer broodtrommels en plant de zaden in je netwerk. doe voedsel bij evenementen als je de kans krijgt. Begin met het identificeren van innovatoren en verbinders. Zet een on-line forum op.
Start een studiegroep bij voldoende interesse. Maak gebruik van een eregast als je die gratis kunt strikken voor jouw idee. Geef alles een persoonlijke tint en zeg gewoon dankjewel voor alle steun die je krijgt. Geef publiek kodos aan mensen die jouw idee op een buitengewone manier onder de aandacht hebben gebracht. Kweek een groep early adopters die meer geloofwaardigheid genieten in je netwerk.
vraag om hulp wanneer nodig. Je hoeft niet alles alleen te doen. Een goeroe aan jouw zijde kan je helpen de juiste keuzes te maken zodat je effectiever te werk kan gaan. Moedig anderen aan om als ambassadeur voor jouw idee op te treden. Je doel is om geloofwaardigheid en adoptie voor je idee te krijgen. Zodra je het vertrouwen van een aantal mensen hebt is het makkelijker om een toegewijd kampioen te worden en zo ook de steun het het budget van een lokale sponsor en bedrijfsengel te verwerven.
✣ ✣ ✣
Bron: evangelist uit Fearless Change, pagina 145.