Veranderen: verschil tussen versies
(→Externe bronnen: Léon de Caluwé, Hans Vermaak, Leren Veranderen, Handboek voor de veranderkundige.) |
(MT » Assenpoester-oefening—Het belang van verandermanagement) |
||
Regel 185: | Regel 185: | ||
*[http://blogs.hbr.org/cs/2011/02/using_stories_to_overcome_fear.html HBR » Using Stories to Overcome Fear]. | *[http://blogs.hbr.org/cs/2011/02/using_stories_to_overcome_fear.html HBR » Using Stories to Overcome Fear]. | ||
*Léon de Caluwé, Hans Vermaak, Leren Veranderen, Handboek voor de veranderkundige. | *Léon de Caluwé, Hans Vermaak, Leren Veranderen, Handboek voor de veranderkundige. | ||
*[http://www.mt.nl/1/63100/home/het-belang-van-verandermanagement.html MT » Assenpoester-oefening—Het belang van verandermanagement] | |||
{{tag|veranderen}} | {{tag|veranderen}} |
Versie van 25 jun 2012 08:22
Veranderen is een proces, geen gebeurtenis. Het doorloopt diverse stadia die op elkaar stapelen. Veranderen duurt jaren. Versnellen van het proces door sluiproutes of kortere paden te kiezen werken niet. Stappen overslaan creëert een illusie van snelheid en produceert nooit het gewenste resultaat.
Fundamentele verandering ontvangt heftig verzet door degenen die er het meest door geraakt worden. Verandering leiden is zowel absoluut essentieel als ongelooflijk moeilijk.
Vier de overwinning niet te vroeg. Je verliest momentum, raakt met moeite verworven winsten kwijt en verwoest uiteindelijk de gehele transformatie-inspanning.
Het is prima om veranderingen te negeren als je het maar niet erg vindt irrelevant te worden.
Krachten
- Als het goed gaat is er weinig reden tot verandering en zijn er vaak meer dan voldoende middelen om te veranderen.
- Als het steeds slechter gaat is er in toenemende mate reden tot verandering, maar ontstaat er gebrek aan middelen tot verandering.
- Leiding en management kan verlamd raken door de potentiële negatieve gevolgen van verandering: verzet door werknemers, gebeurtenissen raken buiten controle, korte-termijn resultaten komen in gevaar, aandelenkoers gaat zakken, zij krijgen de schuld van het veroorzaken van een crisis.
- Transformaties beginnen op een te laag niveau en blijven achter in tractie en momentum.
- Te laag gevoel van urgentie en op veilig spelen kan de lange-termijn levensvatbaarheid van de organisatie in gevaar brengen.
- Succesvolle visies omvatten vaak nieuwe groei- en ontwikkelkansen en de toezegging dat eventuele slachtoffers van de veranderingsinspanningen, zoals mensen die ontslagen worden, billijk behandeld worden.
- geen woorden maar daden zijn leidend voorbeeld—communicatie komt in woorden en daden en de laatste is meestal de meest krachtige vorm. Niets ondermijnt verandering meer dan gedrag dat niet in lijn is met de richting en woorden van verandering.
Veranderstadia
Stadium | Acties | Valkuilen |
---|---|---|
Ontwikkel een gevoel van urgentie |
|
|
Formeer een krachtige leidende coalitie |
|
|
Creëer een visie |
|
|
Communiceer de visie |
|
|
Bekrachtig anderen naar de visie te handelen |
|
|
Plan voor en creëer overwinningen op korte termijn |
|
|
Consolideer verbeteringen en produceer meer verandering |
|
|
Institutionaliseer nieuwe benaderingen |
|
|
Verwijder obstakels
Hoe meer mensen meedoen met de verandering hoe beter. De enige beperking is dat alle acties binnen de parameters van de overkoepelende visie passen.
Vernieuwing vereist het verwijderen van obstakels en drempels:
- Soms ligt er een olifant op de weg. Soms zit die olifant in iemands hoofd en is het nodig diegene te overtuigen dat dat obstakel er in werkelijkheid niet is.
- Soms zitten er blokkades in de organisatie. Smalle functieprofielen kunnen ruimer denken en doen—bijvoorbeeld aan en voor klanten—behoorlijk in de weg zitten.
- De ergste blokkades zijn mogelijk bazen die weigeren mee te veranderen en inconsistent met de overkoepelende inspanning handelen, ja zelfs ondermijnen.
Kortom, verwijder de grootste obstakels en blokkades zo snel mogelijk. Dit vereist kantelpunt leiderschap uit de blauwe oceaan.
Plan en vier korte-termijn overwinningen
- Echte transformaties kosten tijd.
- ernieuwing verliest momentum als er geen korte-termijn doelen en successen te bereiken zijn.
- De meeste mensen beginnen pas aan de lange mars als ze binnen 12–24 maanden verwachte resultaten zien.
- Overwinningen op korte termijn is een kwestie van actief creëren, niet van hopen en bidden.
- Richt je op concreet meetbare resultaten met glasheldere acceptatiecriteria binnen een paar maanden in plaats van op activiteiten. Maak het SMART. Vang het in het grootse gevaarlijke gedurfde doel en de hoshin kanri.
- Kortom, vier succes en proef de smaak van succes. De aandacht voor resultaten op korte termijn houdt de boog gespannen—bestendigt het gevoel van urgentie—en dat is juist in een langlopend traject van belang.
Victorie op het juiste moment
- Tussentijdse overwinningen en resultaten en smaak van succes verleiden je tot de verklaring van het einde van de strijd. Dit kan catastrofaal zijn.
- Nieuwe benaderingen zijn breekbaar in het begin.
- Pas als de veranderingen diep ingebed zijn en als tweede natuur beginnen te voelen nadert het veranderproces haar einde.
- Veranderprocessen duren vijf tot tien jaar voordat ze helemaal ingezonken zijn.
- Te vroeg victorie roepen verdampt makkelijk alle inspanningen tot dan—het verzet krijgt zo kans de zaak alsnog te blokkeren en de oude gewoonten kruipen weer naar binnen.
- Gebruik vier succes en de smaak van success om de geloofwaardigheid van het veranderproces te verstevigen en zo nog grotere obstakels te slechten. Jaag achter systemen en structuren aan die inconsistent zijn met de verandering. Cultiveer de mensen en middelen die in lijn met de visie werken. Isoleer en verwijder mensen en middelen die de voortgang in de weg staan.
Veranker veranderingen in de bedrijfscultuur
- Totdat nieuw gedrag geworteld is en in de cultuur is opgenomen zijn ze onderhavig aan degradatie zodra de druk voor verandering wegvalt.
- Maak voortdurend duidelijk hoe nieuwe aanpakken, gedragingen en houdingen de prestaties hebben verbeterd. Zo creëer je de juiste verbindingen in het totaalbeeld. Dit vereist regelmatige en consistente communicatie.
- Zorg ervoor dat de volgende generatie management de nieuwe aanpak personifieert. Stel je bevorderingen en beloningen daarop in. Herken, erken en koester de veranderkampioen. Vind en kweek de toegewijd kampioen.
- Verandering beklijft als mensen zich anders voelen, veel minder als ze anders denken. zie-voel-verander ontsteekt acties die mensen potente redenen tot verandering toont die hun emoties opladen. Emoties zijn uitingen van onvervulde en vervulde behoeften. meedogenvolle dialoog als communicatie doet wonderen.
Kraak de verandercode
Uit Cracking the code of change door Michael Beer.
- Theorie E en Theorie O
- Combinatie van grootse gevaarlijke gedurfde doel en duurzame emotionele verbintenis. Yin-Yang dynamische balans.
- Zowel resultaat en waardestijging als een cultuur van vertrouwen en openheid.
Dimensie | Theorie E | Theorie O | Hard & Zacht Verenigd |
---|---|---|---|
Doelen | Maximaliseer aandeelhouderswaarde. | Ontwikkel organisationele bekwaamheden. | Omarm de paradox tussen economische waarde én organisationele bekwaamheid. |
Leiderschap | Manage verandering van boven naar onder. | Spoor deelname van onderaf aan. | Geef richting vanuit de top én betrek mensen van de werkvloer. |
Focus | Benadruk structuren en systemen. | Groei de bedrijfscultuur van gedrag en houdingen. | Focus op zowel de harde als zachte kanten van de organisatie. |
Proces | Plan en vestig programma's. | Experimenteer en evolueer. | Plan spontaniteit. |
Beloningssysteem | Motiveer met financiële prikkels. | Motiveer door toewijding en zingeving—gebruik loon voor billijke uitwisseling. | Gebruik prikkels om verandering liever te bevestigen dan te drijven. |
Consultants | Analyseer problemen en geeft oplossingen vorm. | Ondersteun en coach management zelf oplossingen te vormen. | Consultants zijn experts in het bekrachtigen van werknemers. |
Externe bronnen
- Aardbron » Water » Spiral Dynamics
- HBR » HBR's 10 Must Reads on Change; soms is de PDF gewoon beschikbaar Google » Zoek » HBR's 10 Must-Reads filetype:pdf
- HBR » Six Keys to Changing Almost Anything
- HBR » Jack Griffin's Ouster: Lessons from a Failed “Change Agent”.
- HBR » Using Stories to Overcome Fear.
- Léon de Caluwé, Hans Vermaak, Leren Veranderen, Handboek voor de veranderkundige.
- MT » Assenpoester-oefening—Het belang van verandermanagement