Peil het water: verschil tussen versies
k (personal touch -> persoonlijke tint) |
k (Kleine wijziging.) |
||
Regel 13: | Regel 13: | ||
|nieuw=Begin met een aantal zaken die weinig moeite kosten, zoals: | |nieuw=Begin met een aantal zaken die weinig moeite kosten, zoals: | ||
*Gebruik een {{p|persoonlijke tint}} tijdens de koffiepauze om op een informele manier met een van je collega’s te praten die mogelijk een {{p|innovator}} is of een {{p|goeroe aan jouw zijde}} kan worden. | *Gebruik een {{p|persoonlijke tint}} tijdens de koffiepauze om op een informele manier met een van je collega’s te praten die mogelijk een {{p|innovator}} is of een {{p|goeroe aan jouw zijde}} kan worden. | ||
*{{p| | *Activeer je idee en {{p|nu meteen}} in actie en geef dan een eenvoudige demonstratie of vertel een {{p|verhaal uit eigen stad}} aan een aantal collega’s. | ||
*Organiseer een {{p|broodtrommel}} om jouw idee aan de rest van je team te presenteren. | *Organiseer een {{p|broodtrommel}} om jouw idee aan de rest van je team te presenteren. | ||
*{{p|rij mee op de rug}} van een ander evenement. | *{{p|rij mee op de rug}} van een ander evenement. | ||
*{{p|plant de zaden}} op diverse plekken binnen jouw organisatie. | *{{p|plant de zaden}} op diverse plekken binnen jouw organisatie. | ||
Deze eerste stappen helpen je de volgende te kiezen. Onderzoek wat wel en niet werkt. Gebruik {{p|tijd voor reflectie}} om te beoordelen of het de {{p|tijd rijp}} is voor jouw idee. Als je weerstand ondervindt kan je mogelijk de manier van presenteren aanpassen voor een beter effect. Als je vonken van interesse waarneemt, pas dan ook wat andere {{ps}} toe die iets meer moeite kosten, zoals een {{p| | Deze eerste stappen helpen je de volgende te kiezen. Onderzoek wat wel en niet werkt. Gebruik {{p|tijd voor reflectie}} om te beoordelen of het de {{p|tijd rijp}} is voor jouw idee. Als je weerstand ondervindt kan je mogelijk de manier van presenteren aanpassen voor een beter effect. Als je vonken van interesse waarneemt, pas dan ook wat andere {{ps}} toe die iets meer moeite kosten, zoals het betrekken van een {{p|eregast}} of het opzetten van een {{p|studiegroep}}. | ||
|epiloog= | |epiloog= | ||
}} | }} |
Versie van 3 jul 2008 13:38
…je bent opgewonden over een nieuw idee en je wilt je er als een ambassadeur over ontfermen.
✣ ✣ ✣
Wanneer je iets nieuws ontdekt, vraag je je af of jouw organisatie of de markt er wel op zit te wachten.
Het is niet altijd vanzelfsprekend waar je moet beginnen met de introductie van een nieuw idee. Je wilt er ook niet te veel inspanning verrichten in de introductie van het idee als er toch geen animo voor is.
Voor een veranderaar is het een natuurlijke neiging om in een te korte tijd veel effect te hebben. Je moet echter eerst wat meer mensen meekrijgen. Een “luister en leer”-houding laat zien dat je open staat voor de meningen van anderen ten opzicht van jouw idee.
Je kunt niet alles in één keer fixen, dus is het zaak om juist die scharnierpunten te vinden die een dramatisch effect creëren. Zodra je die “hete knoppen” hebt gevonden, kan je de verandering in gang helpen.
Daarom:
Kies een parel of twee uit deze pareltaal, gebruik ze en kijk welk effect ze hebben.
✣ ✣ ✣
Begin met een aantal zaken die weinig moeite kosten, zoals:
- Gebruik een persoonlijke tint tijdens de koffiepauze om op een informele manier met een van je collega’s te praten die mogelijk een innovator is of een goeroe aan jouw zijde kan worden.
- Activeer je idee en nu meteen in actie en geef dan een eenvoudige demonstratie of vertel een verhaal uit eigen stad aan een aantal collega’s.
- Organiseer een broodtrommel om jouw idee aan de rest van je team te presenteren.
- rij mee op de rug van een ander evenement.
- plant de zaden op diverse plekken binnen jouw organisatie.
Deze eerste stappen helpen je de volgende te kiezen. Onderzoek wat wel en niet werkt. Gebruik tijd voor reflectie om te beoordelen of het de tijd rijp is voor jouw idee. Als je weerstand ondervindt kan je mogelijk de manier van presenteren aanpassen voor een beter effect. Als je vonken van interesse waarneemt, pas dan ook wat andere parels toe die iets meer moeite kosten, zoals het betrekken van een eregast of het opzetten van een studiegroep.
✣ ✣ ✣
Gebruik deze Peil het water niet alleen wanneer je een innovatie introduceert, maar peil de stemming elke keer zodra je een nieuwe kans ziet. Maak het een tweede natuur.
Deze Peil het water vormt de basis voor de opbouw van andere parels. Het is de eerste stap op weg naar een volwaardig ambassadeur. Het helpt je te beoordelen of je op de goede weg zit en te bepalen wat je volgende stappen zijn.
Bereid je echter voor op teleurstellingen, Soms is een idee te nieuw of te radikaal om omarmd te worden door anderen. Of het loopt vast op andere beperkingen zoals voorkeuren voor een bepaalde leverancier. Des te harder je daartegen gaat duwen, des te harder duwt het terug. Je kan beter even wachten totdat de organisatie in staat is jouw idee te ondersteunen. Bewaar je energie voor het moment dat je er ook wat voor terugkrijgt. De tijd die je investeert om jouw innovatie te onderzoeken en te leren werkt nog steeds in je eigen voordeel.
Bron: test the waters uit Fearless Change, pagina 237.