Terugblikken: verschil tussen versies

Uit Pareltaal
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(Nu parels per fase)
(Inleiding uitgebreid)
Regel 2: Regel 2:


{{p|terugblikken}} maken het leren voor het team als geheel mogelijk, dienen als katalysatoren voor verandering en genereren actie.
{{p|terugblikken}} maken het leren voor het team als geheel mogelijk, dienen als katalysatoren voor verandering en genereren actie.
De algemene structuur van een {{p|terugblik}} is: Kwartiermaken, Verzamel gegevens, Genereer inzichten, Beslis wat te doen en Sluit de terugblik en helpt je team te:
*Verschillende gezichtspunten te begrijpen.
*Een natuurlijke volgorde van denken te volgen.
*Een alomvattende blik van de huidige methoden en praktijken van het team te vormen.
*Het gesprek in de juiste richting to laten gaan in plaats van de uitkomst vooraf te bepalen.
*De terugblik te verlaten met concrete actie en experimenten voor de volgende iteratie.
#Kwartiermaken
#*Heet iedereen welkom.
#*Leg de bedoeling van de terugblik en het doel van deze sessie uit.
#*Vertel de duur en agenda van de terugblik.
#*Laat iedereen een of twee woorden van hoop voor deze terugblik uitspreken zodat ieders mentale aanwezigheid verzekerd is.
#Verzamel gegevens
#*Niet iedereen ziet alles. Het verzamelen van gegevens schept een gedeeld beeld van de afgelopen {{p|sprint}}. Zonder dat gedeelde beeld vormt iedereen zijn of haar eigen beeld en gebruikt dat om eigen geloof en opinie te bevestigen.
#*Verzamel metrieken zoals {{p|burndown charts}}, velocity, aantal defecten, aantal gewerkte dagen, hoeveelheid afval ('waste'), en zo voort.
#*Moedig iedereen aan om de teamkalender, documenten, e-mails, grafieken en andere zaken aan te dragen.
#*Harde feiten zijn de ene helft van het plaatje, gevoelens de andere. Gevoelens zeggen iets over het belang van de harde feiten en over het team.
#*Het verzamelen van gegevens en het vangen van zowel feiten als gevoelens leidt tot beter denken en handelen in de rest van de terugblik.
#Genereer inzichten
#*Met {{p|persen en rekken}} begin je na te denken over wat je anders kunt gaan doen.
#*Ontdek omstandigheden, interacties en patronen die hebben geleid tot succes of falen.
#*Onderzoek breekpunten en defecten.
#*Kijk naar risico's en onverwachte gebeurtenissen of uitkomsten.
#*Het genereren van inzichten helpt het team afstand te nemen, het hele plaatje te zien en oorzaaken uit te diepen.
#*Als je het genereren van inzichten overslaat ontneem je het team te ontdekken welk effect gebeurtenissen, gedrag en omstandigheden hebben op hun vermogen werk te verzetten.
#*Genereer uiteindelijk een lijst met potentiele experimenten en verbeteringen.
#Beslis wat te doen
#*Kies uit de lijst van experimenten en verbeteringen de top 1 of 2 voorstellen en waaraan het team zich kan committeren voor de volgende {{p|sprint}}.
#*Maak een verhaalkaart van elke keuze en maak die zichtbaar op het {{p|scrumbord}}. Dat maakt het makkelijker om uit te voeren.
#*Verzeker je ervan dat een van de teamleden zich ontfermt over en committeert aan het verbetervoorstel. Anders doet "het team" de taak, en niemand voert het uit.
#Sluit de terugblik
#*Beslis hoe je de ervaring van de terugblik en het verbetervoorstel gaat documenteren.
#*Help het team om keuzes te maken over hoe ze vasthouden aan hetgeen ze geleerd hebben.
#*Sluit de {{p|terugblik}} door het uitspreken van waardering van ieders harde werk gedurende de iteratie en de {{p|terugblik}}.
#*Deo een korte terugblik op de terugblik vlak voor het einde. Kijk naar wat er goed ging en wat je mogelijk anders kan doen in de volgende terugblik. "Inspecteer en adapteer" geldt ook voor terugblikken.
----
----
Parels voor de verschillende fases van de {{p|terugblik}}.
==Kwartiermaken==
==Kwartiermaken==
{{#ask: [[Thema::{{PAGENAME}}]] [[Thema::Kwartiermaken]] [[Is een parel::+]]
{{#ask: [[Thema::{{PAGENAME}}]] [[Thema::Kwartiermaken]] [[Is een parel::+]]

Versie van 6 jun 2011 12:10

terugblikken is een speciale bijeenkomst waarin het team zich verzameld nadat het een increment werk heeft voltooid om hun methoden en teamwork te inspecteren en aan te passen.

terugblikken maken het leren voor het team als geheel mogelijk, dienen als katalysatoren voor verandering en genereren actie.


De algemene structuur van een terugblik is: Kwartiermaken, Verzamel gegevens, Genereer inzichten, Beslis wat te doen en Sluit de terugblik en helpt je team te:

  • Verschillende gezichtspunten te begrijpen.
  • Een natuurlijke volgorde van denken te volgen.
  • Een alomvattende blik van de huidige methoden en praktijken van het team te vormen.
  • Het gesprek in de juiste richting to laten gaan in plaats van de uitkomst vooraf te bepalen.
  • De terugblik te verlaten met concrete actie en experimenten voor de volgende iteratie.
  1. Kwartiermaken
    • Heet iedereen welkom.
    • Leg de bedoeling van de terugblik en het doel van deze sessie uit.
    • Vertel de duur en agenda van de terugblik.
    • Laat iedereen een of twee woorden van hoop voor deze terugblik uitspreken zodat ieders mentale aanwezigheid verzekerd is.
  2. Verzamel gegevens
    • Niet iedereen ziet alles. Het verzamelen van gegevens schept een gedeeld beeld van de afgelopen sprint. Zonder dat gedeelde beeld vormt iedereen zijn of haar eigen beeld en gebruikt dat om eigen geloof en opinie te bevestigen.
    • Verzamel metrieken zoals burndown charts, velocity, aantal defecten, aantal gewerkte dagen, hoeveelheid afval ('waste'), en zo voort.
    • Moedig iedereen aan om de teamkalender, documenten, e-mails, grafieken en andere zaken aan te dragen.
    • Harde feiten zijn de ene helft van het plaatje, gevoelens de andere. Gevoelens zeggen iets over het belang van de harde feiten en over het team.
    • Het verzamelen van gegevens en het vangen van zowel feiten als gevoelens leidt tot beter denken en handelen in de rest van de terugblik.
  3. Genereer inzichten
    • Met persen en rekken begin je na te denken over wat je anders kunt gaan doen.
    • Ontdek omstandigheden, interacties en patronen die hebben geleid tot succes of falen.
    • Onderzoek breekpunten en defecten.
    • Kijk naar risico's en onverwachte gebeurtenissen of uitkomsten.
    • Het genereren van inzichten helpt het team afstand te nemen, het hele plaatje te zien en oorzaaken uit te diepen.
    • Als je het genereren van inzichten overslaat ontneem je het team te ontdekken welk effect gebeurtenissen, gedrag en omstandigheden hebben op hun vermogen werk te verzetten.
    • Genereer uiteindelijk een lijst met potentiele experimenten en verbeteringen.
  4. Beslis wat te doen
    • Kies uit de lijst van experimenten en verbeteringen de top 1 of 2 voorstellen en waaraan het team zich kan committeren voor de volgende sprint.
    • Maak een verhaalkaart van elke keuze en maak die zichtbaar op het scrumbord. Dat maakt het makkelijker om uit te voeren.
    • Verzeker je ervan dat een van de teamleden zich ontfermt over en committeert aan het verbetervoorstel. Anders doet "het team" de taak, en niemand voert het uit.
  5. Sluit de terugblik
    • Beslis hoe je de ervaring van de terugblik en het verbetervoorstel gaat documenteren.
    • Help het team om keuzes te maken over hoe ze vasthouden aan hetgeen ze geleerd hebben.
    • Sluit de terugblik door het uitspreken van waardering van ieders harde werk gedurende de iteratie en de terugblik.
    • Deo een korte terugblik op de terugblik vlak voor het einde. Kijk naar wat er goed ging en wat je mogelijk anders kan doen in de volgende terugblik. "Inspecteer en adapteer" geldt ook voor terugblikken.

Parels voor de verschillende fases van de terugblik.

Kwartiermaken

Check in
Focus uit of aan
Vijf tot zeven werkafspraken

Gegevens verzamelen

Stuivertje wisselen

Inzichten genereren

Beslissen wat te doen

Afsluiten