Klant kiest volgorde

Uit Pareltaal
Versie door Martien (overleg | bijdragen) op 27 dec 2011 om 16:03 (Nulde versie.)
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Naar navigatie springen Naar zoeken springen


…Een groot project met vele kleintjes beter dan ene grote genereert een hele lijst van cruciale, belangrijke en wenselijke eisen als verhalen voor de realisatie van een systeem.

✣  ✣  ✣

Welke gebruikersverhalen doe je als eerste?

Meestal is het vergelijken van twee eisen en de bepaling van de relatief meest waardevolle mogelijk. Helemaal als je elke eis zo zelfstandig en onafhankelijk mogelijk maakt van de andere.

In die gevallen waar er afhankelijkheden of risico's zijn kan je de prioriteit opkrikken en de planning overeenkomstig aanpassen.

Voordelen voor jouw als klant:

  • Omdat de minst belangrijke zaken pas tegen het eind van het project, wanneer de druk het grootst is, opgepakt worden werkt klant kiest volgorde risicoverlagend—en daarmee rendementverhogend.
  • Je kan in het begin van het project, wanneer er nog veel ruimte is, terugkoppeling geven.
  • zien is geloven toont vanaf de vroege stadia van het project al de toegevoegde waarde van het systeem in wording.
  • Je kan soms zelfs de verleiding niet weerstaan om het systeem al te gaan gebruiken voordat het klaar is. Hierdoor je omgaan met frequente incrementele opleveringen en ben je in staat voortdurend bij te sturen.

Daarom:

Vraag jezelf als klant af: “Als ik voortgang kan boeken tegen de lijst van cruciale eisen, welke wil ik dan als eerste realiseren en waarom? En welke daarna?”. En zo voort. Kies op basis van de waarde (zakelijk, organisationeel, markt). Stem die volgorde voortdurend af met het ontwikkelteam en reken ze daar ook op af.

✣  ✣  ✣

Als je met nieuwe wensen en eisen komt—die per definitie buiten de oorspronkelijke afspraak vallen—bespreek dan een uitwisselingsverzoek met het ontwikkelteam.


✣  ✣  ✣

[[wens in één regel::Welke gebruikersverhalen doe je als eerste?|]]