Draadvoorzitten
- Socrates vond de markt, waar hij zijn idee met de Atheners kon delen.
…Wij kunnen ideeen kwijt op nieuwsgroepen, zonder last te hebben van begrenzingen door tijd en plaats. Maar een dergelijk idee moet het doen met alleen een kale tekst op de nieuwsgroep. Het gevaar dat men met het initiatief aan de haal gaat, is levensgroot.
✣ ✣ ✣
Elk initiatief tot een gesprek kan de ontwikkeling hebben die de initiatief-nemer voor ogen staat.
Men vergeet in zijn geestdrift je idee met jou uit te diepen.
Wie misschien licht had kunnen laten schijnen over jouw idee, gaat met anderen in gesprek. Sommige zijn er nu eenmaal handiger in de aandacht te trekken dan jij dat bent, of hebben meer tijd zich op de nieuwsgroep te melden.
Daarom:
Geef de initiatief-nemer van een gesprek de kans zijn wens over de ontwikkeling van het gesprek vanaf een verhoging kenbaar te maken.
✣ ✣ ✣
Wie het gesprek benadert dat volgde op de lancering van een idee, kan het gesprek bekijken vanuit het perspectief van de bedenker van het idee. Hij of zij kan zien waar iemand het idee omarmt, waar iemand serieuze kritiek geeft. De voorbijganger kan postings ongelezen laten, waarvan de initiatief-nemer aangeeft dat ze niet relevant zijn voor het idee, bijvoorbeeld omdat ze tot het sociale verkeer behoren. En als hij of zij besluit een steentje bij te dragen, kan hij of zij zich richten naar de begrenzingen die de voorzitter aangeeft. De voorzitter is overigens meer een wegwijzer. Hij brengt markeringen aan in de teksten, die op zijn initiatief volgen. Het idee waarom het de initiatiefnemer ging, krijgt hierdoor de bespreking, die ze verdient. Men kan werkelijk anderen ontmoeten rond het idee.
- Er is een mondiale markt van ideeen, waar iedereen zich verstaanbaar kan maken, voor wie hem willen verstaan.
✣ ✣ ✣