Klantklaar
…een project waarbij je vroeger of later met de "buitenwereld" en je klanten moet communiceren. En dat terwijl je nog niet precies weet hoe het geheel er straks precies uit gaat zien.
✣ ✣ ✣
Onduidelijkheid over het precieze eindresultaat leidt vaak tot veel dialoog en discussie. Soms zelfs oeverloos en ten koste van de snelheid. Tot aan de assen in de modder. Je wilt aan de slag en weten waar je naar toe gaat terwijl je altijd de mogelijkheid hebt onderweg bij te sturen.
Hoe concreter je iets kan maken, hoe makkelijker is de dialoog. Sla een paal in de grond en iedereen kan daar zijn zegje over doen. Staat de paal op de goed plek? Is de paal uit het juiste hout gesneden? Staat de paal diep genoeg in de grond? Maak het concreet en voer de dialoog.
Daarom:
Schrijf elk voorstel dat je doet alsof je het meteen openbaar gaat maken. Klaar voor je klant. Klaar voor de omgeving, je buitenwereld.
✣ ✣ ✣
Maak het zo concreet mogelijk voor je uiteindelijke publiek zodat je er vervolgens op basis van instemming en voortschrijdend inzicht aan blijft schaven en buigen. Zo voorkom je oeverloze discussies en help je anderen ook concreet te worden en draag je bij aan gemeenschappelijke beeldvorming.
Blijf in dialoog en ontwijk overloze en vaak zinloze discussies. Voer een formeel respectvol debat voor echt taaie zaken waarbij de onderste steen boven moet komen en je alles onder ogen moet en wilt zien.
Neem, indien zinnig, direct na afloop van een wereldcafé of vissenkom dialoog de om de uitkomsten klantklaar te verslaan.