Praatplaat: verschil tussen versies

Uit Pareltaal
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(Plaatjes van Dennis en Wacom erbij)
(Uitleg aangevuld.)
Regel 1: Regel 1:
{{oester
{{Oester
|stadium=
|stadium=Kiem
|beeld=
|thema=Communiceren
|proloog=
|context=een uitgewerkt idee, een concept, een bedrijfsplan, een programma, een systeem.
|context=
|wens in één regel=Je wilt je idee, project, programma of visie zo helder en effectief mogelijk communiceren.
een uitgewerkt idee, een concept, een bedrijfsplan, een programma, een systeem.
|daarom in één regel=Ontwikkel, gebruik en koester een gemeenschappelijke beeldtaal.
|wens=
|wens=Je wilt je idee, project, programma of visie zo helder en effectief mogelijk communiceren.
Je wilt je idee, project, programma of visie zo helder en effectief mogelijk communiceren.
|toelichting=Informatie en denkbeelden beklijven het beste in de vorm van beelden. De retentiewaarde van woorden is in de tientallen procenten. Die van beelden meer dan 60%. {{p|visueel denken}}, {{p|praatplaten}}, {{p|beeldspraak}} en {{p|idioom}} vormen in samenhang een uitermate krachtig communicatiemiddel.
|toelichting=
Informatie en denkbeelden beklijven het beste in de vorm van beelden. De retentiewaarde van woorden is in de tientallen procenten. Die van beelden meer dan 60%. {{p|visueel denken}}, {{p|praatplaten}}, {{p|beeldspraak}} en {{p|idioom}} vormen in samenhang een uitermate krachtig communicatiemiddel.


Door alleen woorden te gebruiken, weet je misschien nooit de verschillen tussen jouw ideeën—maar wanneer je ze tekent, kun je direct zeggen “Dát is wat ik bedoel!”. Door visuele communicatie kan elk proces sneller, helderder en effectiever worden gecommuniceerd, met behulp van schetsen als visuele puzzelstukken.
Door alleen woorden te gebruiken, weet je misschien nooit de verschillen tussen jouw ideeën—maar wanneer je ze tekent, kun je direct zeggen “Dát is wat ik bedoel!”. Door visuele communicatie kan elk proces sneller, helderder en effectiever worden gecommuniceerd, met behulp van schetsen als visuele puzzelstukken.
Regel 18: Regel 16:
*Alle betrokken kan precies zien wat er gebeurt en kan direct meewerken op het (projectie)scherm.
*Alle betrokken kan precies zien wat er gebeurt en kan direct meewerken op het (projectie)scherm.
*De expertise van de organisatie naar het volgende digitale niveau te brengen.
*De expertise van de organisatie naar het volgende digitale niveau te brengen.
|daarom=
 
Oefen je in {{p|visueel denken}} en {{p|beeldspraak}} en laat een illustrator één of meer tekeningen maken van jouw idee. Gebruik deze {{p|praatplaat}} in gesprekken en andere vormen van communicatie met anderen om haar {{p|recreatie}} te stroomlijnen.
===Voordelen van visualisatie===
|nieuw=
Beelden kunnen veel krachtiger zijn dan Post-It Notes omdat mensen sterker op beeld dan op woorden reageren. Beelden communiceren direct. Eenvoudige tekeningen kunnen snel ideeën recreëren die anders vele woorden nodig hebben. Kortom, {{p|beeldtaal}} in het algemeen en een  {{p|praatplaat}} in het bijzonder:
Druk je {{p|beeldspraak}} uit in {{IGN}}.
*'''Vat de essentie'''—Beeld dient als visuele grammatika, als {{p|beeldtaal}}. Door alle elementen te schetsen krijgen toeschouwers in één oogopslag de hele olifant in beeld. Ze zien de ‘bigger picture’. Bij een bedrijfsmodel zijn bijvoorbeeld niet alleen de componenten belangrijk, maar juist ook de onderlinge afhankelijkheden tussen die elementen.
|epiloog=
*'''Verrijkt de dialoog'''—Door jouw model collectief vertrekpunt te visualiseren als verbeter je de communicatie. Bij de visualisatie van bijvoorbeeld een bedrijfsmodel dient de {{p|praatplaat}} als gemeenschappelijke taal en groeit het gezamelijke begrip.
*'''Verkent ideeën'''—Het canvas werk zoals het canvas van een kunstenaar: het roept nieuwe ideeën op en geeft kansen om met het model te spelen en een gesprek te starten.
*'''Verbetert communicatie'''—Eén plaatje zegt meer dan duizend woorden. Dat geld zeker als het over complexe zaken gaat zoals een bedrijfsmodel. De {{p|praatplaat}} van het bedrijfsmodel is een krachtige manier om bedrijfsbreed begrip te kweken. Kortom, een krachtige {{p|praatplaat}} kweekt zowel intern als extern draagvlak voor zoiets als een bedrijfsmodel.
 
Naarmate je meer en meer met beeld communiceert zul je bepaalde patronen ontdekken en ontstaat er {{p|beeldtaal}}, een gemeenschappelijke beeldenschat (net zoals woordenschat) die door haar {{p|beeldspraak}} letterlijk tot de verbeelding spreekt.
|daarom=Oefen je in {{p|visueel denken}} en {{p|beeldspraak}} en laat een illustrator één of meer tekeningen maken van jouw idee. Gebruik deze {{p|praatplaat}} in gesprekken en andere vormen van communicatie met anderen om haar {{p|recreatie}} te stroomlijnen.
|nieuw=Druk je {{p|beeldspraak}} uit in {{IGN}}. Gebruik {{p|grote zichtbare kaarten}} als ‘informatieradiator’ voor je missie, visie, doelen en voortgang en hang ze op prominente plekken binnen je organisatie. Geef mensen de gelegenheid om erover in gesprek te gaan. Leg er een paar stiften bij zodat ze er zaken aan kunnen wijzigen. Verzamel zo nu en dan die veranderingen en verwerk ze
|boek=Creativity Today
}}
}}
[[afbeelding:visueel-denken-dennis-blij-met-wacom.jpg]]
[[afbeelding:visueel-denken-dennis-blij-met-wacom.jpg]]
[[afbeelding:visueel-denken-click.jpg]]
[[afbeelding:visueel-denken-click.jpg]]
Regel 33: Regel 37:
[[afbeelding:visueel-denken-zelfsturend-manager.jpg]]
[[afbeelding:visueel-denken-zelfsturend-manager.jpg]]


{{bron
 
|auteur=Byttebier Vullings
|codeur={{mvs}}
|boek=Creativity Today
|pagina=143
|pattern=the mirror
|vertaler={{mvs}}
}}


{{brainstorm
{{brainstorm
Regel 47: Regel 44:
|tijd=
|tijd=
|aantal=
|aantal=
}}
{{Bron
|auteur=Byttebier Vullings
|vertaler={{mvs}}
|codeur={{mvs}}
|pattern=the mirror
|pagina=143
|boek=Creativity Today
}}
}}

Versie van 11 nov 2009 11:48


…een uitgewerkt idee, een concept, een bedrijfsplan, een programma, een systeem.

✣  ✣  ✣

Je wilt je idee, project, programma of visie zo helder en effectief mogelijk communiceren.

Informatie en denkbeelden beklijven het beste in de vorm van beelden. De retentiewaarde van woorden is in de tientallen procenten. Die van beelden meer dan 60%. visueel denken, praatplaten, beeldspraak en idioom vormen in samenhang een uitermate krachtig communicatiemiddel.

Door alleen woorden te gebruiken, weet je misschien nooit de verschillen tussen jouw ideeën—maar wanneer je ze tekent, kun je direct zeggen “Dát is wat ik bedoel!”. Door visuele communicatie kan elk proces sneller, helderder en effectiever worden gecommuniceerd, met behulp van schetsen als visuele puzzelstukken.

praatplaten en visueel denken versterken creatieve ontwerpprocessen en visualiseren strategische bedrijfsprocessen en processtructuren. Een verbeelding leidt mensen door hun eigen processen om een tastbaar en presentabel beeld van hun gedachten en ideeën te bereiken.

Naast pen en papier rukt ook de digitale verbeelding op omdat ze:

  • Eindeloze mogelijkheden bieden om creatief te zijn op de digitale speelplaats.
  • Alle betrokken kan precies zien wat er gebeurt en kan direct meewerken op het (projectie)scherm.
  • De expertise van de organisatie naar het volgende digitale niveau te brengen.

Voordelen van visualisatie

Beelden kunnen veel krachtiger zijn dan Post-It Notes omdat mensen sterker op beeld dan op woorden reageren. Beelden communiceren direct. Eenvoudige tekeningen kunnen snel ideeën recreëren die anders vele woorden nodig hebben. Kortom, beeldtaal in het algemeen en een praatplaat in het bijzonder:

  • Vat de essentie—Beeld dient als visuele grammatika, als beeldtaal. Door alle elementen te schetsen krijgen toeschouwers in één oogopslag de hele olifant in beeld. Ze zien de ‘bigger picture’. Bij een bedrijfsmodel zijn bijvoorbeeld niet alleen de componenten belangrijk, maar juist ook de onderlinge afhankelijkheden tussen die elementen.
  • Verrijkt de dialoog—Door jouw model collectief vertrekpunt te visualiseren als verbeter je de communicatie. Bij de visualisatie van bijvoorbeeld een bedrijfsmodel dient de praatplaat als gemeenschappelijke taal en groeit het gezamelijke begrip.
  • Verkent ideeën—Het canvas werk zoals het canvas van een kunstenaar: het roept nieuwe ideeën op en geeft kansen om met het model te spelen en een gesprek te starten.
  • Verbetert communicatie—Eén plaatje zegt meer dan duizend woorden. Dat geld zeker als het over complexe zaken gaat zoals een bedrijfsmodel. De praatplaat van het bedrijfsmodel is een krachtige manier om bedrijfsbreed begrip te kweken. Kortom, een krachtige praatplaat kweekt zowel intern als extern draagvlak voor zoiets als een bedrijfsmodel.

Naarmate je meer en meer met beeld communiceert zul je bepaalde patronen ontdekken en ontstaat er beeldtaal, een gemeenschappelijke beeldenschat (net zoals woordenschat) die door haar beeldspraak letterlijk tot de verbeelding spreekt.

Daarom:

Oefen je in visueel denken en beeldspraak en laat een illustrator één of meer tekeningen maken van jouw idee. Gebruik deze praatplaat in gesprekken en andere vormen van communicatie met anderen om haar recreatie te stroomlijnen.

✣  ✣  ✣

Druk je beeldspraak uit in in gewoon Nederlands. Gebruik grote zichtbare kaarten als ‘informatieradiator’ voor je missie, visie, doelen en voortgang en hang ze op prominente plekken binnen je organisatie. Geef mensen de gelegenheid om erover in gesprek te gaan. Leg er een paar stiften bij zodat ze er zaken aan kunnen wijzigen. Verzamel zo nu en dan die veranderingen en verwerk ze


✣  ✣  ✣



Visueel-denken-dennis-blij-met-wacom.jpg Visueel-denken-click.jpg Visueel-denken-innovator-gps.jpg

Visueel-denken-menage-a-trois.jpg Visueel-denken-perspectieven.jpg Visueel-denken-zelfsturend-manager.jpg


Bron: the mirror uit Creativity Today, pagina 143.