Recreatie: verschil tussen versies

Uit Pareltaal
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Regel 35: Regel 35:
Als ik aan jou een idee wil overdragen — zoals op dit moment — zijn we allebei actief. Mijn ene procent informatie aan jou valt bij jou in een web van kennis, gevoelens en ervaringen die de uiteindelijke betekenis voor jou aan de boodschap verlenen. Feitelijk moeten de ideeën die ik heb door jou opnieuw worden bedacht. '''Communicatie is re-creatie'''. De leidende vraag bij het bedenken van communicatiemiddelen voor ideeverspreiding is: '''hoe kan de ander dit idee opnieuw bedenken?'''
Als ik aan jou een idee wil overdragen — zoals op dit moment — zijn we allebei actief. Mijn ene procent informatie aan jou valt bij jou in een web van kennis, gevoelens en ervaringen die de uiteindelijke betekenis voor jou aan de boodschap verlenen. Feitelijk moeten de ideeën die ik heb door jou opnieuw worden bedacht. '''Communicatie is re-creatie'''. De leidende vraag bij het bedenken van communicatiemiddelen voor ideeverspreiding is: '''hoe kan de ander dit idee opnieuw bedenken?'''


'''Als de ontvangende partij dat moet doen, is het met name de ontvangende partij die creatief moet zijn in het communicatieproces! Jij moet immers mijn ideeën op eigen houtje opnieuw inzien, en dat in een veel kortere tijd dan ik.''' Dit werpt een nieuw licht op hoe we over doel- of volggroepen moeten denken. In bijna alle communicatieprojecten worden doelgroepen gezien als passief en ook als zodanig behandeld. Mis. '''Je moet de doelgroep benaderen als creator, als uitvinder.'''
'''Als de ontvangende partij dat moet doen, is het met name de ontvangende partij die creatief moet zijn in het communicatieproces! Jij moet immers mijn ideeën op eigen houtje opnieuw inzien, en dat in een veel kortere tijd dan ik.''' Dit werpt een nieuw licht op hoe we over doel- of volggroepen moeten denken. In bijna alle communicatieprojecten worden doelgroepen gezien als passief en ook als zodanig behandeld. Mis. '''Je moet de doelgroep benaderen als creator, als uitvinder van jouw idee.'''


==Bijzonderheid 3: het begint met Zin==
==Bijzonderheid 3: het begint met Zin==

Versie van 13 dec 2007 08:16


…je hebt een lumineus idee

✣  ✣  ✣

Je wilt je idee besmettelijk maken en laten wortelen bij anderen.

Zin is het vertrekpunt van ideeënverspreiding. Zin in de betekenis van de lust, de betekenis, de richting en het nut. De interne aanvulling van het idee speelt een grotere rol dan de externe. Elk beeld waarvan je je bewust wordt, is voor 99% je eigen creatie. Hoe kan je de ander het idee opnieuw laten bedenken?

Daarom:

Zoek de zin van je idee op en stel je idee bloot aan de wereld. "Sell the sizzle, not the steak." Zie je doelgroep als creator, als uitvinder van het idee.

✣  ✣  ✣

Gebruik het internet als notaris en claim jouw lumineus idee en koester de rentmeesters van jouw idee. Je kan er ook een publiek patent voor maken zodat niemand ermee aan de haal kan en het de gehele mensheid ten goede kan komen. Als je een Wiki gebruikt kan je ook heel makkelijk met Wikicategoriën een schatkamer van ideeën inrichten.


✣  ✣  ✣




Bron: {{{pattern}}} uit Handboek voor Hemelbestormers, pagina 99.



Communicatie is re-creatie

…denk aan de virus-metafoor. Ideeën nestelen zich als virussen in de hersenen. Ze groeien door steeds meer argumenten aan zich te binden. Maar hoe worden ze besmettelijk? Dat vraagt om bijzondere communicatie-inspanningen.

De hersenen hebben een eigenzinnige aanpak bij de verwerking van nieuwe informatie. Nieuwe gegevens vallen in een web van eerdere associaties, gevoelens, ervaringen en overtuigingen. Daardoor krijgt een begrip of een verhaal zijn betekenis. Deze interne aanvulling van informatie speelt een veel grotere rol dan de externe aanvulling.

Neem bijvoorbeeld visuele gegevens. Beeldinformatie die in de visuele cortex terechtkomt, wordt voor 99% aangevuld met interne referenties. Dat betekent dat elk beeld waarvan je je bewust wordt, voor 99% je eigen creatie is! Het bestaat immers voor 99% uit informatie die zich al in je eigen hoofd bevindt. Hetzelfde geldt voor de andere zintuigen…

…In onze lijven, onze levens en onze geesten spelen zich voornamelijk voor iedereen dezelfde processen af. Hierdoor kunnen we erop vertrouwen dat we ook ongeveer dezelfde ervaring hebben. We kunnen het gedrag en de verhalen van elkaar herkennen omdat ze dezelfde worteling hebben. Zolang het maar bekende verhalen zijn.

Zodra het nieuwe verhalen zijn, wordt het minder makkelijk. De hersenen komen dat voor een dilemma te staan: als ze het verhaal volledig met bekende informatie verbinden, wordt er niets geleerd. En als ze zich in nieuwe gegevens gooien, worden ze verschrikkelijk onzeker. Daar houden hersenen niet van.

Geïnspireerde ideeën hebben grote kans te wortelen bij anderen, om de simpele reden dat we allemaal in dezelfde aarde geworteld zijn. Maar om de vonk over te laten slaan, zijn enkele bijzonder inspanningen nodig: de drie bijzonderheden.

Bijzonderheid 1: gezamelijkheid is de basis

…Daarom is gezamelijkheid of de herkenning daarvan de basis van ideeënverspreiding. Hoe nieuwer het idee, hoe belangrijker deze gezamelijkheid.

Bijzonderheid 2: de volggroep moet creatief zijn

Als ik aan jou een idee wil overdragen — zoals op dit moment — zijn we allebei actief. Mijn ene procent informatie aan jou valt bij jou in een web van kennis, gevoelens en ervaringen die de uiteindelijke betekenis voor jou aan de boodschap verlenen. Feitelijk moeten de ideeën die ik heb door jou opnieuw worden bedacht. Communicatie is re-creatie. De leidende vraag bij het bedenken van communicatiemiddelen voor ideeverspreiding is: hoe kan de ander dit idee opnieuw bedenken?

Als de ontvangende partij dat moet doen, is het met name de ontvangende partij die creatief moet zijn in het communicatieproces! Jij moet immers mijn ideeën op eigen houtje opnieuw inzien, en dat in een veel kortere tijd dan ik. Dit werpt een nieuw licht op hoe we over doel- of volggroepen moeten denken. In bijna alle communicatieprojecten worden doelgroepen gezien als passief en ook als zodanig behandeld. Mis. Je moet de doelgroep benaderen als creator, als uitvinder van jouw idee.

Bijzonderheid 3: het begint met Zin

…Het idee vraagt erom dat je je voor hem openstelt … Een dergelijke openheid vraagt veel inspanning. Je moet er maar net zin in hebben.

…er is altijd lust, betekenis, richting of nut aan ideeën te ontdekken. Daarmee kun je ze aantrekkelijk maken. De derde bijzonderheid is dat Zin het vertrekpunt van ideeënverspreiding is.

Pak je boodschap uit, niet in.je moet het blootstellen.

Zoek de Zin opSell the sizzle, not the steakHet moet besmettelijk worden. Je kunt hiervoor verschillende typen Zin verkennen die elk idee in een wisselende verhouding bevat: De lust, de betekenis, de richting en het nut.