Schuur oprichten: verschil tussen versies

Uit Pareltaal
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(Nulde versie.)
 
(Aangehaakt blijven)
Regel 9: Regel 9:
Tijdens het {{p|schuur oprichten}} komt die gemeenschap op de afgesproken plek en tijd met z'n allen inhoud toevoegen aan de {{p|wiki}}. In je eentje lukt je dat namelijk niet. Bovendien versterkt het de {{p|gezonde gemeenschapszin}} en schept het ondersteunend netwerk waardoor de {{p|wiki}} in gebruik blijft.
Tijdens het {{p|schuur oprichten}} komt die gemeenschap op de afgesproken plek en tijd met z'n allen inhoud toevoegen aan de {{p|wiki}}. In je eentje lukt je dat namelijk niet. Bovendien versterkt het de {{p|gezonde gemeenschapszin}} en schept het ondersteunend netwerk waardoor de {{p|wiki}} in gebruik blijft.


{{p|schuur oprichten}} is een prachtige manier om een {{p|wiki}} te starten. Mensen raken hierdoor gewend aan de {{p|wiki}} en je krijgt een '''kritische massa''' aan inhoud in de {{p|wiki}} zodat mensen terugkomen.
{{p|schuur oprichten}} is een prachtige manier om een {{p|wiki}} te starten. Mensen raken hierdoor gewend aan de {{p|wiki}} en je krijgt een '''kritische massa''' aan inhoud in de {{p|wiki}} zodat mensen aangehaakt blijven en terugkomen.


Omdat iedereen er op hetzelfde moment aan werkt ontstaat er een '''sociaal netwerk''' waarin men elkaar ondersteund. Dat is '''essentieel''' om het '''vertrouwen''' te groeien en om enige misconcepties over de {{p|wiki}} uit de weg te ruimen.
Omdat iedereen er op hetzelfde moment aan werkt ontstaat er een '''sociaal netwerk''' waarin men elkaar ondersteund. Dat is '''essentieel''' om het '''vertrouwen''' te groeien en om enige misconcepties over de {{p|wiki}} uit de weg te ruimen.
Regel 20: Regel 20:
}}
}}


Een slechte ontvangst en introductie is vaak een reden voor afhaken of vertrek. En dat is zonde, want het werven van één nieuw talent kost zo'n zevenhonderd tot twaalfhonderd euro. Daarbij is de deelgever in de eerste periode nog nauwelijks productief geweest. Om nog maar te zwijgen over de slechte verhalen die zo iemand over het initiatief kan verspreiden.
De meeste nieuwkomers nemen na drie weken al een principebesluit: wil ik blijven of kijk ik verder. Binnen een jaar is zestien procent vertrokken.<ref>''{{a|Toine Al}}'', [http://www.mt.nl/experts/1683498/Goed_inwerken_bespaart_geld.html?utm_source=nieuwsbrief&utm_medium=email De Introductiegids]</ref>
'''Nieuwkomer'''—De meeste bedrijven realiseren zich niet dat medewerkers zich nog lang een nieuwkomer voelen. Het psychologische gewenningsproces neemt drie tot negen maanden in beslag. Een of twee introductiedagen zijn volstrekt onvoldoende.
'''Warm houden'''—Eén van de adviezen die {{a|Toine Al}} werkgevers verder geeft, is het contact warm houden tussen het laatste (sollicitatie)gesprek en de eerste werkdag. Daar zit gemiddeld zo'n zes weken tussen. En dat is lang genoeg om een ander mooi aanbod te ontvangen én serieus te overwegen.
=={{p|conventies}}==
Voorbeelden van {{p|conventies}} voor een {{p|wiki}}:
Voorbeelden van {{p|conventies}} voor een {{p|wiki}}:
*de {{p|terreinkaart}} is up to date m.b.t. de aanwezige pagina's {{p|adopteer wezen}};
*de {{p|terreinkaart}} is up to date m.b.t. de aanwezige pagina's {{p|adopteer wezen}};
Regel 28: Regel 37:
*verzin {{p|parelklare koppen}}, kopregels, paginatitels en onderwerpen als zelfstandige micro-iinhoud van 40–60 tekens. Zie [http://www.useit.com/alertbox/980906.html Microcontent: How to Write Headlines, Page Titles, and Subject Lines].
*verzin {{p|parelklare koppen}}, kopregels, paginatitels en onderwerpen als zelfstandige micro-iinhoud van 40–60 tekens. Zie [http://www.useit.com/alertbox/980906.html Microcontent: How to Write Headlines, Page Titles, and Subject Lines].


==Referenties==
<references />


{{bron
{{bron

Versie van 10 nov 2008 11:22


…Een organisatie, gemeenschap, groep of team.

✣  ✣  ✣

Je wilt een gezonde en florerende wiki leven inblazen.

Een gebruikersgemeenschap dient te weten hoe de wiki werkt en hoe met elkaar te interacteren tijdens het werk. Tijdens het schuur oprichten komt die gemeenschap op de afgesproken plek en tijd met z'n allen inhoud toevoegen aan de wiki. In je eentje lukt je dat namelijk niet. Bovendien versterkt het de gezonde gemeenschapszin en schept het ondersteunend netwerk waardoor de wiki in gebruik blijft.

schuur oprichten is een prachtige manier om een wiki te starten. Mensen raken hierdoor gewend aan de wiki en je krijgt een kritische massa aan inhoud in de wiki zodat mensen aangehaakt blijven en terugkomen.

Omdat iedereen er op hetzelfde moment aan werkt ontstaat er een sociaal netwerk waarin men elkaar ondersteund. Dat is essentieel om het vertrouwen te groeien en om enige misconcepties over de wiki uit de weg te ruimen.

Daarom:

Organiseer als toegewijd kampioen een tijd, een plek en de middelen waarop iedereen aan de wiki kan werken. Zorg voor lunch of snacks zodat iedereen de energie erin houden. Bepaal tijdens een kort overleg vooraf welke inhoud op de wiki dient te komen. Stel een basale organisatie van de inhoud vast en kom een aantal algemene conventies overeen die een gericht verdere ontwikkeling stimuleren.

✣  ✣  ✣

Richt je in de eerste fases op trekpleister die veel mensen trekt waardoor de zichtbaarheid en het gebruik toenemen. Organiseer een habitat jam aan de hand van schuurnominaties (barn raising nominations). Creëer draagvlak en leiding door de weg te banen voor een toegewijd kampioen. Verander je houding naar het staat op de wiki en versterk dat met de vraag staat het op de wiki?.


✣  ✣  ✣



Een slechte ontvangst en introductie is vaak een reden voor afhaken of vertrek. En dat is zonde, want het werven van één nieuw talent kost zo'n zevenhonderd tot twaalfhonderd euro. Daarbij is de deelgever in de eerste periode nog nauwelijks productief geweest. Om nog maar te zwijgen over de slechte verhalen die zo iemand over het initiatief kan verspreiden.

De meeste nieuwkomers nemen na drie weken al een principebesluit: wil ik blijven of kijk ik verder. Binnen een jaar is zestien procent vertrokken.[1]

Nieuwkomer—De meeste bedrijven realiseren zich niet dat medewerkers zich nog lang een nieuwkomer voelen. Het psychologische gewenningsproces neemt drie tot negen maanden in beslag. Een of twee introductiedagen zijn volstrekt onvoldoende.

Warm houden—Eén van de adviezen die Aardnoot » Toine Al werkgevers verder geeft, is het contact warm houden tussen het laatste (sollicitatie)gesprek en de eerste werkdag. Daar zit gemiddeld zo'n zes weken tussen. En dat is lang genoeg om een ander mooi aanbod te ontvangen én serieus te overwegen.

conventies

Voorbeelden van conventies voor een wiki:

Referenties


Web: BarinRainsing - Wiki Patterns