Dagdroom

Uit Pareltaal
Ga naar: navigatie, zoeken


…je leeft, je werkt, je slaapt, je eet, je werkt. Je hebt je zielsprofiel misschien al helder.

✣  ✣  ✣

Je wilt weten waarom je de dingen doet die je doet; als individu, als organisatie, en misschien zelfs als stad of natie.

In de waan van de dag kan je je wel eens afvragen waar je nou helemaal mee bezig bent. Wat is de zin? Vraag jezelf of je team dan te dagdromen aan de hand van de volgende vragen om daarachter te komen:

  1. Ik wil leven in een wereld die…
  2. Ik raak geïnspireerd in een organisatie die…
  3. Ik zal trots zijn om een team te leiden dat…
  4. Hoe ziet een transformationele samenleving er voor jou uit?
  5. Beschrijf in een paar zinnen jouw werk in de wereld.
  6. Wat heb je nodig van jouw team of organisatie?
  7. Wat kan je jouw team of organisatie bieden?

Laat een onafhankelijke derde ieders antwoorden verzamelen en daaruit een gemeenschappelijk beeld vormen en dat vervolgens weer teruggeven aan alle deelgevers. Iedereen gaat dan ineens anders tegen de wereld aankijken en het werk van alledag. Het haaltje uit de waan van alledag.

Daarom:

Vraag alle leden van het team om te dagdromen door een aantal kernvragen te beantwoorden zoals “Ik wil leven in een wereld die…”, “Ik ben trots om een team te leiden dat…” en “Mijn werk in de wereld is…”. Verzamel van iedereen deze dagdromen en vlecht ze door het gemeenschappelijke vurig verlangen dat iedereen energie en richting geeft. Gebruik persen en rekken om de hele olifant in beeld te krijgen en ook de diepere lagen te onderzoeken. Deel alle dromen met elkaar en wakker zo het gemeenschappelijk verlangen naar de zee aan.

✣  ✣  ✣

Schrijf een rivierverhaal om je ambities helder te krijgen en zodat je ze helder kan recreëren. Gebruik dat vervolgens om een aantal minisages te schrijven die samen een pecha kucha vormen.

Tijdens Chopra’s De ziel van leiderschap noemde hij een oefening waarin hij de top van Pepsico vroeg anoniem hun droom te beschrijven aan de hand van de bovenstaande vragen.

Op deze manier kwam de top van Pepsico erachter dat ze eigenlijk helemaal niet in de wereld zijn om gekleurd water met een bubbel en een smaak aan de mens te brengen. Sindsdien praktiseren ze van onderop bewustzijnstraining bij Pepsico en richten ze zich veel meer op de gezondheid en het welzijn van haar klanten en op hun Aarde Toegevoegde Waarde of ATW.

✣  ✣  ✣