Temperatuurmeting: verschil tussen versies

Uit Pareltaal
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(Extra uitleg en voorbereidingen)
(Zie ook Six Ways Leaders Can Fuel Excellence At Anything)
 
(3 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
[[categorie:recept]]
{{Oester
{{Oester
|beeld=
|stadium=vonk
|proloog=
|thema=Communiceren, Instrumenten, Samenwerken
|context=met een regelmatige {{parel|hartslag}} komt het projectteam bijeen, bijvoorbeeld tijdens een {{parel|cirkel}}. Soms voel je je wat ongemakkelijk of kriebelt het bij je. Er zit je iets dwars…
|context=met een regelmatige {{parel|hartslag}} komt het projectteam bijeen, bijvoorbeeld tijdens een {{parel|cirkel}}. Soms voel je je wat ongemakkelijk of kriebelt het bij je. Er zit je iets dwars…
|wens in één regel=Een (h)echt team vormen.
|daarom in één regel=Deel je waardering, nieuwe informatie, puzzels, voorstellen en wensen met de ander.
|beeld=Temperature-reading-solar-lab.jpg
|wens=Je wilt elkaar beter leren kennen en een echt team vormen, met wederzijds begrip en waar je aan een half woord genoeg hebt. Je wilt je daar veilig voelen en elkaars verschillen overstijgen, ja, zelfs waarderen. Je wilt je gewoon lekker op je gemak voelen in een lekker draaiend team.
|wens=Je wilt elkaar beter leren kennen en een echt team vormen, met wederzijds begrip en waar je aan een half woord genoeg hebt. Je wilt je daar veilig voelen en elkaars verschillen overstijgen, ja, zelfs waarderen. Je wilt je gewoon lekker op je gemak voelen in een lekker draaiend team.
|toelichting=Interactie binnen het team is vaak uitermate complex. Onbegrip en miscommunicatie leidt soms tot spanningen en in een enkel geval zelfs tot een crisis. Soms windt je jezelf op. Of je ergert jezelf enorm! Incidenten en onbegrip nemen toe en dat wil je voorkomen want die leiden alleen maar tot meer spanning. Een open manier van terugkoppeling geven levert zuurstof op voor de groep.
|toelichting=Interactie binnen het team is vaak uitermate complex. Onbegrip en miscommunicatie leidt soms tot spanningen en in een enkel geval zelfs tot een crisis. Soms windt je jezelf op. Of je ergert jezelf enorm! Incidenten en onbegrip nemen toe en dat wil je voorkomen want die leiden alleen maar tot meer spanning. Een open manier van terugkoppeling geven levert zuurstof op voor de groep.
|daarom=Spreek waardering uit voor de ander en deel nieuwe informatie die de situatie mogelijk in een ander licht zet. Vertel wat je bezighoudt en puzzelt. Maak een paar concrete voorstellen ter verbetering van de klachten die je hebt en sluit af met het delen van je wensen en verlangens met de anderen.
|daarom=Spreek waardering uit voor de ander en deel nieuwe informatie die de situatie mogelijk in een ander licht zet. Vertel wat je bezighoudt en puzzelt. Maak een paar concrete voorstellen ter verbetering van de klachten die je hebt en sluit af met het delen van je wensen en verlangens met de anderen.
|nieuw=Zo, dat is eruit! De lucht is weer schoon en je kan weer vrij ademhalen. En je openheid wordt gewaardeerd door de anderen. Zit er nog steeds wat? Dan kan een gezonde {{parel|intervisie}} de zaak ook vaak vlottrekken.
|nieuw=Zo, dat is eruit! De lucht is weer schoon en je kan weer vrij ademhalen. En je openheid wordt gewaardeerd door de anderen. Zit er nog steeds wat? Dan kan een gezonde {{parel|intervisie}} de zaak ook vaak vlottrekken.
|epiloog=
}}
}}
[[categorie:recept]]


De {{parel|temperatuurmeting}} geeft teamleden de mogelijkheid hun hart te luchten met weinig gevaar om in verlegenheid te worden gebracht of beschadigd te raken.
De {{parel|temperatuurmeting}} geeft teamleden de mogelijkheid hun hart te luchten met weinig gevaar om in verlegenheid te worden gebracht of beschadigd te raken.
Regel 29: Regel 32:
==Meetproces==
==Meetproces==
===Richtlijnen voor de Facilitator===
===Richtlijnen voor de Facilitator===
*Schrijf, indien gewenst, zaken die tijdens het proces opkomen op, zodat je ze op een later tijdstip kan afhandelen. Handel ze niet tijdens de {{parel|temperatuurmeting}} zelf op. Houdt de {{parel|temperatuurmeting}} kort, krachtig en {{parel|meedogenloos liefdevol}}.
*Schrijf, indien gewenst, zaken die tijdens het proces opkomen op, zodat je ze op een later tijdstip kan afhandelen. Handel ze niet tijdens de {{parel|temperatuurmeting}} zelf af. Houdt de {{parel|temperatuurmeting}} kort, krachtig en {{parel|meedogenloos liefdevol}}. Zo voorkom je een oeverloze discussie.
*Start elke meting door deelnemers uit te nodigen zich uit te spreken over het thema. Vraag bijvoorbeeld: "Heeft iemand een waardering te bieden?"
*Start elke meting door deelnemers uit te nodigen zich uit te spreken over het thema. Vraag bijvoorbeeld: "Heeft iemand een waardering te bieden?"
*Als er geen reacties zijn, wacht dan stil een moment. Wees geduldig. Mensen kunnen niet gewend zijn aan het spreken over deze onderwerpen en hebben mogelijk wat tijd nodig voordat ze zich klaar voelen om te spreken. Als het stil blijft kan je overwegen zelf het voortouw te nemen.
*Als er geen reacties zijn, wacht dan stil een moment. Wees geduldig. Voor somminge is het even wennen om over deze onderwerpen te spreken en hebben mogelijk wat tijd nodig voordat ze zich klaar voelen om te spreken. Als het stil blijft kan je overwegen zelf het voortouw te nemen.
*Als er gedurende ''Klachten en Aanbevelingen'' zaken bovenkomen die niet snel opgelost kunnen worden, schrijf ze dan op zodat ze op een later tijdstip opgepakt kunnen worden.
*Als er gedurende ''Klachten en Aanbevelingen'' zaken bovenkomen die niet snel opgelost kunnen worden, schrijf ze dan op zodat ze op een later tijdstip opgepakt kunnen worden.
===Richtlijnen voor de Deelnemers===
===Richtlijnen voor de Deelnemers===
*'''Nodig de persoon uit bij je te komen staan''' in het midden van de {{parel|cirkel}}. Dat geldt ook voor een groep.
*'''Nodig de persoon uit bij je te komen staan''' in het midden van de {{parel|cirkel}}. Dat geldt ook voor een groep.
Regel 64: Regel 68:
Dus stel een temperatuurmeting voor zodra je de behoefte op voelt komen. Breng hiermee verborgen en onzichtbare informatie, waarderingen, frustraties, puzzels en gevoelens aan het licht. Neem de temperatuurmeting op als regelmatig terugkerend onderwerp en oefen ermee.
Dus stel een temperatuurmeting voor zodra je de behoefte op voelt komen. Breng hiermee verborgen en onzichtbare informatie, waarderingen, frustraties, puzzels en gevoelens aan het licht. Neem de temperatuurmeting op als regelmatig terugkerend onderwerp en oefen ermee.


{{bron|http://www.chacocanyon.com/pointlookout/010829.shtml}}
====Six Ways Leaders Can Fuel Excellence At Anything====
Zie ook http://blogs.hbr.org/schwartz/2010/11/six-ways-leaders-can-fuel-exce.html
 
{{bron|http://www.dhemery.com/articles/temperature_reading.html}}
{{bron|http://www.dhemery.com/articles/temperature_reading.html}}
{{Bron}}

Huidige versie van 12 nov 2010 om 11:37



Temperature-reading-solar-lab.jpg


…met een regelmatige hartslag komt het projectteam bijeen, bijvoorbeeld tijdens een cirkel. Soms voel je je wat ongemakkelijk of kriebelt het bij je. Er zit je iets dwars…

✣  ✣  ✣

Je wilt elkaar beter leren kennen en een echt team vormen, met wederzijds begrip en waar je aan een half woord genoeg hebt. Je wilt je daar veilig voelen en elkaars verschillen overstijgen, ja, zelfs waarderen. Je wilt je gewoon lekker op je gemak voelen in een lekker draaiend team.

Interactie binnen het team is vaak uitermate complex. Onbegrip en miscommunicatie leidt soms tot spanningen en in een enkel geval zelfs tot een crisis. Soms windt je jezelf op. Of je ergert jezelf enorm! Incidenten en onbegrip nemen toe en dat wil je voorkomen want die leiden alleen maar tot meer spanning. Een open manier van terugkoppeling geven levert zuurstof op voor de groep.

Daarom:

Spreek waardering uit voor de ander en deel nieuwe informatie die de situatie mogelijk in een ander licht zet. Vertel wat je bezighoudt en puzzelt. Maak een paar concrete voorstellen ter verbetering van de klachten die je hebt en sluit af met het delen van je wensen en verlangens met de anderen.

✣  ✣  ✣

Zo, dat is eruit! De lucht is weer schoon en je kan weer vrij ademhalen. En je openheid wordt gewaardeerd door de anderen. Zit er nog steeds wat? Dan kan een gezonde intervisie de zaak ook vaak vlottrekken.


✣  ✣  ✣


De temperatuurmeting geeft teamleden de mogelijkheid hun hart te luchten met weinig gevaar om in verlegenheid te worden gebracht of beschadigd te raken.

Bij de temperatuurmeting doorloop je de volgende vijf fasen:

  • Waardering.
  • Puzzels.
  • Klachten en aanbevelingen.
  • Nieuwe informatie.
  • Verlangens en wensen.

Voorbereiding

  • Gebruik een gesloten ruimte met voldoende ruimte voor alle deelnemers en de stoelen in een cirkel.
  • Schrijf de vijf fasen op een white board of flip chart zodat iedereen ze kan lezen.
  • Leg vooraf het doel uit van de temperatuurmeting. Licht elke fase toe en geef daarbij voorbeelden.


Meetproces

Richtlijnen voor de Facilitator

  • Schrijf, indien gewenst, zaken die tijdens het proces opkomen op, zodat je ze op een later tijdstip kan afhandelen. Handel ze niet tijdens de temperatuurmeting zelf af. Houdt de temperatuurmeting kort, krachtig en meedogenloos liefdevol. Zo voorkom je een oeverloze discussie.
  • Start elke meting door deelnemers uit te nodigen zich uit te spreken over het thema. Vraag bijvoorbeeld: "Heeft iemand een waardering te bieden?"
  • Als er geen reacties zijn, wacht dan stil een moment. Wees geduldig. Voor somminge is het even wennen om over deze onderwerpen te spreken en hebben mogelijk wat tijd nodig voordat ze zich klaar voelen om te spreken. Als het stil blijft kan je overwegen zelf het voortouw te nemen.
  • Als er gedurende Klachten en Aanbevelingen zaken bovenkomen die niet snel opgelost kunnen worden, schrijf ze dan op zodat ze op een later tijdstip opgepakt kunnen worden.

Richtlijnen voor de Deelnemers

  • Nodig de persoon uit bij je te komen staan in het midden van de cirkel. Dat geldt ook voor een groep.
  • Ga recht tegenover de ander staan op een afstand waarop je elkaar de hand kan schudden.
  • Spreek de ander rechtstreeks aan, in plaats van de groep aan te spreken of over de ander te spreken. Gebruik vooral "ik"-berichten. Zeg bijvoorbeeld: "Stanley, ik waardeer je voor je…" in plaats van "Ik waardeer Stanley voor zijn…".
  • '"Wees specifiek. Haal specifieke handelingen of gebeurtenissen aan in plaats van het maken van algemene, vaak vage, opmerkingen over de kwaliteit van de ontvanger. Zeg bijvoorbeeld: "Ik stelde het zeer op prijs toen je me hielp de vergaderkamer in te richten afgelopen woensdag." in plaats van "Ik stel je hulpvaardigheid op prijs.".
  • Geef suggesties voor verbetering tijdens Klachten en Aanbevelingen.

Daar gaat'ie!

Goed voorbereid? Heb je er (een beetje) zin in? Okay dan, trek je stoute schoenen aan en stap naarvoren…

  1. Waardering—Uit je waardering voor betekenisvolle zaken—klein of groot—voor ondersteuning, bijdragen, begrip en zelfs voor een goede grap. Zodra de waarderingen losbarsten volgen er meer en dragen ze bij aan de positieve gevoelens die de rest van de temperatuurmeting zo succesvol maken. Doe je geen temperatuurmeting, vergeet dan de kudos niet—creëert ook altijd een goede stemming. Begin je waarderingen bijvoorbeeld zo:
    • Wat ik in je waardeer is…
    • Dank voor je hulp bij…
    • Ik ben enorm onder de indruk van…
  2. Nieuwe informatie—Deel informatie met de rest waarvan je vermoedt dat anderen het nog niet weten. Heel vaak lost dit puzzels op verheldert het klachten nog vóórdat ze door anderen worden geventileerd.
  3. Puzzles—Heb je een of meer brandende vragen waar je het antwoord niet op weet, leg de vraag dan voor aan de groep. Dan is in één keer iedereen zich bewust van jouw puzzel en helpt met het betrekken van de anderen in het verzinnen van een oplossing na afloop van de temperatuurmeting. Zeg:
    • Wat ik niet begrijp is…
    • Wat me al een tijdje bezighoud is…
    • Hoe kunnen we het beste…
  4. Klachten met aanbevelingen—Vertel je klachten mits voorzien van een constructieve aanbeveling om de klachten op te lossen. Spreek de aanbeveling uit als een wens, als een verlangen. Klachten worden meestal met het hart gevoeld en met het hart gehoord.
    • Wat ik liever zie is…
    • Waar ik aan moet wennen is…
    • Als ik je dat hoor zeggen voel ik me altijd minderwaardig. Ik vind het prettiger als je zegt…
  5. Verlangens en wensen—Sluit de temperatuurmeting af met een oppepper—met hoop en wensen voor de toekomst. Gebruik de kans om je dromen te delen en anderen ermee te inspireren.
    • Ik hoop dat…
    • De ideale situatie voor mij is…
    • Wat ik graag wil is…
    • Mijn droom is…

Oefening baart kunst, en zo ook bij de temperatuurmeting. Zodra je in het ritme komt houden regelmatige temperatuurmetingen een goed lopend team op snelheid en helpen ze een team in problemen—oververhit of onderkoeld—naar een comfortabele warme plek. Vlecht ze bijvoorbeeld in in een maandelijkse cirkel.

Dus stel een temperatuurmeting voor zodra je de behoefte op voelt komen. Breng hiermee verborgen en onzichtbare informatie, waarderingen, frustraties, puzzels en gevoelens aan het licht. Neem de temperatuurmeting op als regelmatig terugkerend onderwerp en oefen ermee.

Six Ways Leaders Can Fuel Excellence At Anything

Zie ook http://blogs.hbr.org/schwartz/2010/11/six-ways-leaders-can-fuel-exce.html