Personateam: verschil tussen versies

Uit Pareltaal
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(Nulde versie.)
k (Typos)
Regel 7: Regel 7:
|wens=Je wilt je organisatie inrichten op maximale klantgerichte waardecreatie.
|wens=Je wilt je organisatie inrichten op maximale klantgerichte waardecreatie.
|toelichting=Krachten:
|toelichting=Krachten:
*De {{wet van conway}} ‘dwingt’ de architectuur tot afspiegeling van de organisatie en verhindert de ‘juiste’ architectuur die het best tegemoetkomt aan het vervullen van de wensen van de klant en haar waardecreatie.
*De {{p|wet van conway}} ‘dwingt’ de architectuur tot afspiegeling van de organisatie en verhindert de ‘juiste’ architectuur die het best tegemoetkomt aan het vervullen van de wensen van de klant en haar waardecreatie.
Ook bekend als {{p|stabiele teams}} of {{kk|feature teams}}. {{p|personateams}} richten zich nog meer dan {{kk|feature teams}} op waardecreatie voor de klant.
Ook bekend als {{p|stabiele teams}} of {{kk|feature teams}}. {{p|personateams}} richten zich nog meer dan {{kk|feature teams}} op waardecreatie voor de klant.


*Matrixorganisaties:
*Matrixorganisaties:
**richten zich op maximale uitnutting en bezetting van haar menselijke hulpbronnen;
**richten zich op maximale uitnutting en bezetting van haar menselijke hulpbronnen;
**leiden tot overspecialisatie met een averechts effect op een {{p|matig tramgetal}};
**leiden tot overspecialisatie met een averechts effect op een {{p|gematigd tramgetal}};
**verhinderen het leren buiten de eigen specialiteit, hetgeen leidt tot verarming van het werk en minder werkplezier
**verhinderen het leren buiten de eigen specialiteit, hetgeen leidt tot verarming van het werk en minder werkplezier
|daarom=Organiseer de teams rondom klantgerichte waardecreatie en laat ze klantgerichte zaken van het uiteindelijke product bouwen. Breng met {{p|levendige persona's}} focus aan in alle activiteiten. Laat de teams zichzelf ontwikkelen tot bruisende, meesterlijke, autonome, zinnige en hieperproductieve teams en koester dat.
|daarom=Organiseer de teams rondom klantgerichte waardecreatie en laat ze klantgerichte zaken van het uiteindelijke product bouwen. Breng met {{p|levendige persona's}} focus aan in alle activiteiten. Laat de teams zichzelf ontwikkelen tot bruisende, meesterlijke, autonome, zinnige en hieperproductieve teams en koester dat.
Regel 20: Regel 20:
In software-omgevingen loopt dat begin tot einde van de klant tot in de gegevensbank en terug.
In software-omgevingen loopt dat begin tot einde van de klant tot in de gegevensbank en terug.


Een {{p|personateam}} kent geen specialismen. Er is dus niet een persoon die alleen maar ontwikkelt en een ander persoon die alleen maar test. In principe kan iedereen alles wat nodig is om klantwensen te vervullen en zijn sommigen in bepaalde vaardigheden beter dan anderen. Bovendien leert elk teamlid voortdurend bij op nieuwe gebieden. Dit draagt bij aan een {{p|matig tramgetal}} en verrijkt het werk voor zowel het team als het individu.
Een {{p|personateam}} kent geen specialismen. Er is dus niet een persoon die alleen maar ontwikkelt en een ander persoon die alleen maar test. In principe kan iedereen alles wat nodig is om klantwensen te vervullen en zijn sommigen in bepaalde vaardigheden beter dan anderen. Bovendien leert elk teamlid voortdurend bij op nieuwe gebieden. Dit draagt bij aan een {{p|gematigd tramgetal}} en verrijkt het werk voor zowel het team als het individu.


Het ''team'' werkt volgens het credo {{maak af at je begint en begin wat je afmaakt}}. Teamleden helpen elkaar om bepaalde {{p|verhalen}} af te maken.  
Het ''team'' werkt volgens het credo {{p|maak af wat je begint en begin wat je afmaakt}}. Teamleden helpen elkaar om bepaalde {{p|verhalen}} af te maken.  


==Dynamisch evenwicht==
==Dynamisch evenwicht==
Regel 29: Regel 29:
Je kan beter het team uit een nieuwe {{p|werkvoorraad}} laten putten. Of, beter nog, ervoor zorgen dat de {{p|werkvoorraad}} gevuld blijft en dat er altijd {{p|werk voor twee tot drie sprints}} is.
Je kan beter het team uit een nieuwe {{p|werkvoorraad}} laten putten. Of, beter nog, ervoor zorgen dat de {{p|werkvoorraad}} gevuld blijft en dat er altijd {{p|werk voor twee tot drie sprints}} is.


Op grote schaal kan je {{p|behoeftegebieden}} (''need areas'' or ''requirement areas'') of {{p|persona teams}} definiëren, met daarin een of meer {{p|stabiele teams}} die een specifieke subset van de {{p|bedrijfsbrede product werkvoorraad}} naar zich toehaalt. Elk {{p|product werkvoorraad item}} is dan toegewezen aan precies één gebied en vormt zo de {{p|personawerkvoorraad}} of {{p|gebiedswerkvoorraad}}. Elk {{p|personawerkvoorraad}} heeft een eigen {{p|persona producteigenaar}}.
Op grote schaal kan je {{p|behoeftegebieden}} (''need areas'' or ''requirement areas'') of {{p|personateams}} definiëren, met daarin een of meer {{p|stabiele teams}} die een specifieke subset van de {{p|bedrijfsbrede product werkvoorraad}} naar zich toehaalt. Elk {{p|product werkvoorraad item}} is dan toegewezen aan precies één gebied en vormt zo de {{p|personawerkvoorraad}} of {{p|gebiedswerkvoorraad}}. Elk {{p|personawerkvoorraad}} heeft een eigen {{p|persona producteigenaar}}.


Opschalen kan goed tot ongeveer {{p|tien teams per producteigenaar}}. Komt het boven de tien teams, overweeg dan gradueel over te gaan naar {{p|persona teams}} en/of {{p|behoeftegebieden}}.
Opschalen kan goed tot ongeveer {{p|tien teams per producteigenaar}}. Komt het boven de tien teams, overweeg dan gradueel over te gaan naar {{p|personateams}} en/of {{p|behoeftegebieden}}.


De {{p|definitie van klaar}} geldt overkoepelend voor alle teams en het gehele productportfolio.
De {{p|definitie van klaar}} geldt overkoepelend voor alle teams en het gehele productportfolio.

Versie van 15 jun 2011 14:10


…productontwikkeling.

✣  ✣  ✣

Je wilt je organisatie inrichten op maximale klantgerichte waardecreatie.

Krachten:

  • De wet van conway ‘dwingt’ de architectuur tot afspiegeling van de organisatie en verhindert de ‘juiste’ architectuur die het best tegemoetkomt aan het vervullen van de wensen van de klant en haar waardecreatie.

Ook bekend als stabiele teams of feature teams. personateams richten zich nog meer dan feature teams op waardecreatie voor de klant.

  • Matrixorganisaties:
    • richten zich op maximale uitnutting en bezetting van haar menselijke hulpbronnen;
    • leiden tot overspecialisatie met een averechts effect op een gematigd tramgetal;
    • verhinderen het leren buiten de eigen specialiteit, hetgeen leidt tot verarming van het werk en minder werkplezier

Daarom:

Organiseer de teams rondom klantgerichte waardecreatie en laat ze klantgerichte zaken van het uiteindelijke product bouwen. Breng met levendige persona's focus aan in alle activiteiten. Laat de teams zichzelf ontwikkelen tot bruisende, meesterlijke, autonome, zinnige en hieperproductieve teams en koester dat.

✣  ✣  ✣



✣  ✣  ✣



personateams kennen een lang leven en is multidisciplinair en genereren veel klantgerichte waarde, van begin tot einde.

In software-omgevingen loopt dat begin tot einde van de klant tot in de gegevensbank en terug.

Een personateam kent geen specialismen. Er is dus niet een persoon die alleen maar ontwikkelt en een ander persoon die alleen maar test. In principe kan iedereen alles wat nodig is om klantwensen te vervullen en zijn sommigen in bepaalde vaardigheden beter dan anderen. Bovendien leert elk teamlid voortdurend bij op nieuwe gebieden. Dit draagt bij aan een gematigd tramgetal en verrijkt het werk voor zowel het team als het individu.

Het team werkt volgens het credo maak af wat je begint en begin wat je afmaakt. Teamleden helpen elkaar om bepaalde verhalen af te maken.

Dynamisch evenwicht

Soms gaat er iemand, soms komt er iemand. De nadruk ligt hier op soms en op iemand. Het team wordt dus niet zomaar opgeheven of gehalveerd. Daarmee doe je jezelf als organisatie te kort. Teams ontmantelen is een desinvestering en kapitaalvernietiging. Je hebt net veel geïnvesteerd om het team door de forming, storming, norming en performing fases heen te halen. En nu het project is afgelopen hef je het team op. Zonde.

Je kan beter het team uit een nieuwe werkvoorraad laten putten. Of, beter nog, ervoor zorgen dat de werkvoorraad gevuld blijft en dat er altijd werk voor twee tot drie sprints is.

Op grote schaal kan je behoeftegebieden (need areas or requirement areas) of personateams definiëren, met daarin een of meer stabiele teams die een specifieke subset van de bedrijfsbrede product werkvoorraad naar zich toehaalt. Elk product werkvoorraad item is dan toegewezen aan precies één gebied en vormt zo de personawerkvoorraad of gebiedswerkvoorraad. Elk personawerkvoorraad heeft een eigen persona producteigenaar.

Opschalen kan goed tot ongeveer tien teams per producteigenaar. Komt het boven de tien teams, overweeg dan gradueel over te gaan naar personateams en/of behoeftegebieden.

De definitie van klaar geldt overkoepelend voor alle teams en het gehele productportfolio.

personateams minimaliseren op een krachtige manier kostbare overdracht, wachten, werk in uitvoering, informatieverstrooiing en onderbezet personeel.

personateams vormen een sleutel voor het versnellen van time to value en het opschalen van wnedbaar ontwikkelen. Voor de meesten is het langzame verloop van het hervormen van de teamstructuur en een beroep doet op het lerend vermogen, vele belanghebbenden, beleid en mentaliteit een bepalende organisationele uitdaging.

Een scrum team is per definitie een personateam en in staat om al het werk te doen om een gebruikersverhaal compleet te realiseren, op te leveren en te verschepen. Scrum teamleaden hebben geen speciale functie en zijn niets meer en ook niets minder dan teamlid. Er is geen speciale nadruk op titels zoals ‘ontwikkelaar’ versus ‘tester’. Iedereen helpt elkaar, ook op onbekend terrein, om het product zoals afgesproken op te leveren.

personateams zijn een verfijning van multi-disciplinaire teams, een goed onderzocht en bewezen praktijk om snelheid van ontwikkeling te verhogen.

personateams gaan over autonomie, verantwoordelijkheid, aanspreekbaarheid, identiteit, consent en balans.