Scrum coach leert je vissen: verschil tussen versies

Uit Pareltaal
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(Taalfouten--)
(klaar/af -> bouwrijp/productierijp)
 
(Een tussenliggende versie door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 6: Regel 6:
Daarom toets je huidige manier van werken aan onderstaande criteria.
Daarom toets je huidige manier van werken aan onderstaande criteria.


De criteria voor de {{p|definitie van af}} van een {{p|scrum coach}}:
De criteria voor {{p|productierijp}}van een {{p|scrum coach}}:
#Alle belanghebbenden Het Team, de {{p|producteigenaar}} en beheer en operatie zijn '''tevreden''' met de werkwijze en waardeert het met tenminste een zeven. Alle belanghebbenden zijn:
#Alle belanghebbenden Het Team, de {{p|producteigenaar}} en beheer en operatie zijn '''tevreden''' met de werkwijze en waardeert het met tenminste een zeven. Alle belanghebbenden zijn:
##de omgeving;
##de omgeving;
Regel 27: Regel 27:
**{{p|scrum demo}}'s;
**{{p|scrum demo}}'s;
**{{p|terugblik}} (retrospectieven);
**{{p|terugblik}} (retrospectieven);
**Het Team heeft de {{p|scrumwand}}:
**Het Team heeft de actuele en levende {{p|scrumwand}} met duidelijk zichtbaar tenminste de volgende {{p|informatieriadatoren}}:
***actueel en levend;
***projectnaam;
***transparante status;
***teamnaam;
***compleet—al het werk staat erop;
***{{p|sprint}}nummer;
***{{p|opbrandkaart}}
***{{p|levendige persona's}};
***{{gggd}};
***{{p|drie tot vijf waarden voor de groep}};
***{{p|werkafspraken}};
***{{p|verhalenkaart}};
***{{p|sprint werkvoorraad}};
***{{p|opbrandkaart}};
***{{p|lijst met knelpunten}}, geprioriteerd;
***{{p|lijst met verbeterpunten}} afkomstig uit de {{p|terugblik}}, geprioriteerd.
**De {{p|scrumwand}} toont optioneel:
***{{p|bouwrijp}}—samen met {{p|producteigenaar}} opgesteld en voortdurend aangescherpt;
***{{p|productierijp}}—samen met  operatie en beheer opgesteld en voortdurend aangescherpt;
***{{p|verscheepbaar}};
*De teamleden:
*De teamleden:
**werken samen aan {{p|gebruikersverhalen}};
**werken samen aan {{p|gebruikersverhalen}};
Regel 43: Regel 55:
**durven te {{p|planning poker|pokeren}};
**durven te {{p|planning poker|pokeren}};
**geven de beschikbaarheid van de {{p|producteigenaar}} tenminste een zeven;
**geven de beschikbaarheid van de {{p|producteigenaar}} tenminste een zeven;
**zijn beschikbaar voor de {{p|sprint}}-werkzaamheden.
**zijn beschikbaar voor de {{p|sprint}}-werkzaamheden;
**waarderen de {{p|scrummeester}} met tenminste een zeven.
*De {{p|definitie van af}} is levend en wordt gerespecteerd.
*De {{p|definitie van af}} is levend en wordt gerespecteerd.
*Het {{p|werk stroomt inwaarts}};
*Het {{p|werk stroomt inwaarts}};
Regel 65: Regel 78:
*De {{p|wekelijkse poker planning}} wordt pro-actief uitgevoerd zodat er altijd op tijd werk is.
*De {{p|wekelijkse poker planning}} wordt pro-actief uitgevoerd zodat er altijd op tijd werk is.
*Er is een {{p|agile kampioen}} en/of {{p|agile ambassadeur}} in de organisatie die het agile gedachtegoed bewaken en zonodig hierop bijsturen.
*Er is een {{p|agile kampioen}} en/of {{p|agile ambassadeur}} in de organisatie die het agile gedachtegoed bewaken en zonodig hierop bijsturen.
De {{p|scrummeester}}:
*bewaakt de kracht van zelforganisatie en past dit toe;
*bewaakt de de [[agile mindset]] en past dit toe;
*faciliteert het proces en stuurt het Team bij wanneer nodig;
*treedt op als {{p|poortwachter}} en schermt zo het Team af van verstoringen;
*lost knelpunten op, of zorgt ervoor dat dit gebeurt;
*richt zichzelf op de goede dingen: ‘flow’, knelpunten, commitment, teamgeest;
*kent alternatieve manieren om {{p|scrum}}-bijeenkomsten uit te voeren en speelt hiermee om de energie in deze bijeenkomsten te houden;
*bewaakt de teamsfeer en het comfort van elk individueel teamlid;
*heeft aandacht voor de ontwikkeling van het team en neemt initiatief om deze te verbeteren.
*Als je het team vraagt “wat maken jullie”, dat het antwoord dan is: “Product X EN verbeteringen”.
*Dat het team eigen verbeterdoelen heeft die in lijn liggen met wat ze als team moeten bereiken; bijvoorbeeld DoD, velocity, kwaliteit, fun, voorspelbaarheid, adaptief vermogen, instelling tot verbeteren.
*Dat er trends te zien zijn op de doelen (positief dan wel negatief, als er maar nagedacht wordt in termen van relativiteit).

Huidige versie van 23 mrt 2011 om 18:26


Je hebt besloten scrum in te voeren en hebt daarvoor een scrum coach ingehuurd.

Je wilt weten wanneer een scrum coach klaar is zodat je elkaar binnenkort vriendelijk vaarwel kunt zeggen.

Daarom toets je huidige manier van werken aan onderstaande criteria.

De criteria voor ‘productierijp’ van een scrum coach:

  1. Alle belanghebbenden Het Team, de producteigenaar en beheer en operatie zijn tevreden met de werkwijze en waardeert het met tenminste een zeven. Alle belanghebbenden zijn:
    1. de omgeving;
    2. het management;
    3. de producteigenaar; en
    4. beheer en operatie.
  2. Het Team is zelfstandig en heeft tenminste één sprint onafhankelijk van een coach geopereerd.
  3. Het Team acteert als een Team en is aangeland in de fase van ‘performing’ (hoe meet je dat?!).
  4. De werkwijze is blijvend (hoe meet je dat?).
  5. Het proces is zelfverbeterend (hoe meet je dat?).
  6. Er is zichtbare samenwerking (hoe meet je dat?).

In detail:

De scrummeester:

  • bewaakt de kracht van zelforganisatie en past dit toe;
  • bewaakt de de agile mindset en past dit toe;
  • faciliteert het proces en stuurt het Team bij wanneer nodig;
  • treedt op als poortwachter en schermt zo het Team af van verstoringen;
  • lost knelpunten op, of zorgt ervoor dat dit gebeurt;
  • richt zichzelf op de goede dingen: ‘flow’, knelpunten, commitment, teamgeest;
  • kent alternatieve manieren om scrum-bijeenkomsten uit te voeren en speelt hiermee om de energie in deze bijeenkomsten te houden;
  • bewaakt de teamsfeer en het comfort van elk individueel teamlid;
  • heeft aandacht voor de ontwikkeling van het team en neemt initiatief om deze te verbeteren.
  • Als je het team vraagt “wat maken jullie”, dat het antwoord dan is: “Product X EN verbeteringen”.
  • Dat het team eigen verbeterdoelen heeft die in lijn liggen met wat ze als team moeten bereiken; bijvoorbeeld DoD, velocity, kwaliteit, fun, voorspelbaarheid, adaptief vermogen, instelling tot verbeteren.
  • Dat er trends te zien zijn op de doelen (positief dan wel negatief, als er maar nagedacht wordt in termen van relativiteit).