Overleg:Cultureel membraan
Alle 11 apr 2008 10:05 (CEST)
Martien,
Hierbij bied ik je mijn redactie van het artikel aan. We hebben nog geen goede redactie-procedure. Daarom tref je de manier waarop ik omga met je tekst op deze hulppagina aan. Zo voel ik mij vrijer. Je doet ermaar mee wat je goeddunkt.
…een nieuwkomer in een team, organisatie, gemeenschap, coalitie of conglomeratie met het grootse gevaarlijke gedurfde doel of een vurig verlangen
✣ ✣ ✣
Een maximale fitness van nieuwe leden die de gemeenschap instromen. Deze zorgt voor wederzijdse versterking en maakt de nieuwkomer snel inzetbaar en snel is duidelijk of de nieuwkomer in de gemeenschap past.
Het cultureel membraan van een chaorganisatie is altijd in twee richtingen halfdoorlatend. Het helpt jou en jouw ideeën wortel te schieten aan de andere kant van het membraan (vanuit de organisatie bij de nieuwkomer, vanuit de nieuwkomer bij de organisatie). Hierbij is de focus gericht op het laten schitteren van beiden.
Eén van de eerste stappen is het tekenen van de belofte tot rentmeesterschap zodat iedereen daarna veilig en vertrouwd alle zaken die er toe doen, met de anderen kan delen. Zodra de belofte een feit is, volgen een paar stappen waarmee jouw aanwezigheid en bijdrage op waarde wordt geschat en wordt geintegreerd in hetgeen er al is. Er ontstaat een groter, sterker geheel.
Minstens zo belangrijk is om aan te geven wat de maximale fitness jou waard is, in geld, in middelen, in netwerk, in kennis.
Daarom:
Nodig een nieuwe deelgever uit om, letterlijk, te tekenen voor de belofte tot rentmeesterschap, de drie tot vijf waarden voor de groep, de beginselen, en de codex. Nodig haar vervolgens uit om tijdens de eerstmogelijke cirkel voor het uitschrijven en uitspreken van de persoonlijke oratie van drie minuten, grootse gevaarlijke gedurfde doel en bliksempraat in de vorm van een Hoshin Kanri over het inbrengen en integreren van de eigen "technologie" in het huidige platform zodanig dat het een geheel blijft ("wat kom je brengen"). Laat haar ook duidelijk maken wat de persoonlijke waarde van dit alles is en welke vorm dat heeft en wanneer (o.a. geld). Geef tenslotte iedereen jouw eigen op het lijf geschreven vacature.
✣ ✣ ✣
Een gezond cultureel membraan werkt volledig symmetrisch. Het proces naar "buiten" is net zo belangrijk als het proces naar "binnen". Het helpt daarom om tijdens het proces naar binnen sterk te focussen op het proces naar buiten. Dat voorkomt vervelende verassingen later en leidt tot een zelfhelend en zelfschonend gezond systeem van zakelijke zingeving. Een zinnig sociaal immuunsysteem is daarbij letterlijk van levensbelang.
✣ ✣ ✣